12 May 2010

Khusyuk Solat..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

wahhh.. terasa lama benar aku tidak menulis dan berfikir setiap ayat yg perlu aku muatkan ke dlm blog nie.. hahaha.. ini disebabkan rutin harian dan kerja yang berlambak menjadikan aku sangat sibuk ditambah lagi dengan kejadian-kajadian yg tidak d sangka yg menjadikan aku akur dan sentiasa redha dengan apa yg Allah takdirkan terhadap ku.. dan aku bersyukur dan terima kasih ya Allah kerana sentiasa memberi kan aku kekuatan.. tunjukkan aku jalan dan sentiasa buat aku tersenyum dan ketawa.. maka hari ini tika aku masih d beri peluang untuk berkongsi sedikit maklumat yg aku dapat dari seorang teman.. apa lg kalau bukan melalui e-mail..

Mari kita lihat dan renungkan adakah kita tau akan tanggungjawab kita terhadapNya.. dan adaka mungkin setiap 5 waktu yg kita lakukan benar2 mengikut tertib dan syaratnya.. seperti jugak aku.. aku tidak tau kesempurnaan yg aku lakukan setiap 5 waktu berlalu setiap hari.. dan tekadang aku pandai LUPA dan MALAS melakukannya.. ya Allah.. betapa jahilnya aku.. aku mau menjaganya.. aku mau sentiasa tidak meninggalkannya.. dan aku masih cuba untuk menjaga dan memelihara kesempurnaanya.. ya Allah.. bantula kami.. jadikan kami org2 yg sentiasa menjaga solat kami.. menjadikan kami sentiasa dekat padaMu.. Ingat padaMu dan sentiasa dibawah naungan dan lindunganMu.. semoga setiap apa yg kami lakukan Engkau sentiasa memberikan rahmat dan hidayaMu.. Amin..

Aku sentiasa teringat kata2 ustaz ketika aku d sekolah menengah dahulu.. ketika itu aku masih blm pandai dan tau wudhuk dan solat yg betul.. beliau sering menyatakan bahawa "bagi mendapatkan sembahyang yg sempurna semestinya wudhuk adalah permulaannya.." tahukah teman-teman salah satu syarat sah sembahyang ialah mengambil wudhuk...

Berikut adalah cara-cara mengambil wudhuk yang sempurna dengan wudhuk yang sempurna insyaallah kita akan mendapat kekhusyukan dalam sembahyang...

Seorang sahabat pernah bertanya kepada nabi, Bagaimanakah cara untuk kita khusyuk dalam solat, JAWAB Nabi ialah dengan memastikan kesempurnaan ketika mengambil wuduk.

Perkara yang kita perlu ambil berat ketika berwudhuk ialah dengan memastikan air yang kita ambil sampai keseluruh anggota yang disyaratkan dalam rukun wuduk... Cuba kita perhatikan ketika hari jumaat, berdiri seketika dibelakang orang ramai yang sedang mengambil wudhuk di masjid, bermacam macam cara..

*Membasuh muka bahagian hadapan muka sahaja, Air tidak sampai ke bahagian pipi yang berhampiran cuping telinga keseluruhannya.

*Membasuh tangan hanya menggunakan air paip yang mengalir sahaja, tidak meratakannya keseluruh tangan, celah celah jari, belakag siku, Pulak tu dengan membuka air paip yang deras dan membazir sahaja.. Perlu diingat bahawa air wudhuk yang kita ambil bukan bertujuan membasuh seperti mebasuh pinggan atau membasuh kain atau ketika mandi, Yang disyaratkan sebenarnya adalah meratakan (Menyampaikan) Air keseluruh anggota yang disyaratkan shj.

Pada suatu ketika nabi pernah menegur sahabat ketika mengambil wuduk dengan menggunakan air yang banyak, Maka bertanya oleh sahabat itu. Wahai nabi, adakah dalam pemengambilan air wuduk juga berlaku pembaziran,

Jawab Nabi : YA... Sekalipun kamu sedang berada di atas sungai yang sedang mengalir.. (Hadis Soheh)

*Membasuh kaki juga sama ceritanya, air tidak diratakan sehingga ke pergelangan atas buku lali, Kadang2 kalau kita perhatikan betul2 kita akan menggeleng kepala sendiri bilamana orang yang kita sedang perhatikan itu adalah yang sudah ada pangkat haji, megenekan pakaian jubah dan berserban... Mengucap kita dibuatnya... Sama samalah kita lihat semula dalam diri kita adakah selama ini wuduk kita serta seluruh anak isteri di bawah tanggungjawah kita sah sempurna, insyaallah...

*Semoga ada manfaatnya.. :)

No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin