12 June 2009

Sunat Hajat

Mari kita belajar solat Sunat Hajat 2 rakaat... semoga semua hajat2 kita terlaksana... InsyAllah..

Bagi mereka yang mempunyai hajat atau kesulitan di dalam sesuatu hal, hendaklah solat hajat dua belas rakaat dengan enam salam, yakni tiap-tiap dua rakaat satu salam. Pada tiap-tiap rakaat sesudah Al-Fatihah dibaca ayat Qursi dan Al-Ikhlas. Selepas salam, sujud sekali lagi dan ketika itulah kita memohon kepada Allah mengenai perkara yang dihajati.

Lafaz niatnya:

Maksudnya: Sengaja aku solat sunat hajat dua rakaat kerana Allah Taala. Seelok-elok solat hajat ini hendaklah dilakukan pada waktu tengah malam sama ada pukul satu, dua ataupun tiga malam. Setelah bangun dari tidur terlebih dahulu hendaklah sembahyang tahajjud; setelah selesai hendaklah duduk iftirasy dan membaca istighfar sebanyak 71 kali sebagaimana berikut:

kemudian, diiringi pula dengan selawat ke atas Nabi sebanyak 71 kali iaitu:

Kemudian dibaca Al-Fatihah sekali untuk dihadiahkan kepada Nabi Muhammad SAW, arwah kaum muslimin muslimat dan arwah ibu bapa. Selepas itu barulah dimulakan solat hajat ini sebagai mana-mana berikut.

Sembahyang hajat yang seafdalnya ialah 12 rakaat, 6 kali salam. Pada tiap-tiap rakaat selain daripada yang disebutkan di atas tadi, boleh juga selepas Al-Fatihah dibaca surah Al-Ikhlas sebelas kali. Apabila selesai 12 rakaat dan setelah salam, maka sujud sekali (di luar solat) dan baca:


Selepas selesai bacaan ini sebanyak 41 kali, barulah diminta apa yang dihajati.

Seterusnya, lakukanlah solat ini semalam, tiga atau tujuh malam. Dan ini adalah bergantung kepada penting dan sulitnya maksud dan perkara-perkara yang dihajatkan itu. Walau bagaimana pun, solat hajat ini boleh juga dilakukan cara berlainan dan lebih mudah daripada yang di atas:

(i) Dua rakaat sahaja.

(ii) Bacaan pada rakaat yang pertama dibaca Al-Fatihah dan surah Al-Kafiruun (10 kali) dan pada rakaat kedua dibaca Al-Fatihah dan surah Al-Ikhlas (10 kali).

Selepas salam sujud sekali lagi dan dibaca di dalamnya:

(i) 10 kali


(ii) 10 kali


(iii) 10 kali


*Semoga apa yang telah dirancang berjalan dengan lancar dan segala hajat dikabulkan.. Amin

No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin