15 May 2010

kucing dan kita adalah sama..

Mari kita kongsi bersama.. kita fikir2kan dan renung2kan.. semoga ada manfaatnya.. :)

Rasa nya semua orang tahu makanan kegemaran kucing ialah ikan. Tapi pernah tak kita tengok kucing memancing atau membeli ikan di pasar. Emm memang tak pernah kan?

kalau ada, pasti berita ini menjadi berita yang tehangat di pasaran. Kerana mana mungkin kucing boleh memancing….jadi apa yang kucing lakukan untuk mendapatkan ikan yang diidam-idamkannya?

Kucing akan menggesel-geselkan dirinya kepada tuannya, dan cuba memanjakan dirinya. Maka dengan belas ihsan dan kasih sayang tuannya, kucing akan diberikan ikan sebagai santapan nya.

Begitulah juga dengan kita ini. Untuk mendapat kehidupan yang baik, maka kita kena dekati TUAN kita. Siapa TUAN kita? Tuan kita ialah ALLAH SWT.

Kita mesti kenali,dekati dan cubalah ‘bermanja’ kepada-NYA. Nescaya kelak, pasti kita akan disayangi dan dirahmati olehNya. Pastinya kita akan dikurniakan rezeki yang tidak disangka-sangka.

Jangan ingat dengan hanya kudrat, segala usaha dan susah payah kita, maka kita pasti mampu mendapatkan sebarang rezeki. Rezeki tidak akan kita dapat tanpa belas ihsan dan rahmat daripada TUAN kita. Kita tidak mungkin dapat rezeki tanpa izin TUAN kita.

Lihatlah bagaimana si kucing yang dikejar dan diburu oleh tuannya kerana mencuri ikan. Walau mungkin kucing dapat ikan, tapi tuannya tidak redha, marah dan bengang padanya.

Jika itu yang terjadi..… apakah ada gunanya???

No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin