07 May 2009

Best nya.. banyak aktiviti... penat gillerr..

Assalamualaikum... alahai.. mcm lama btul aku nda menceritakan hari2 yg aku lalui... sibuk dgn aktiviti.. kelas.. kerja.. tp.. alhamdulillah... semuanya semakin baik... dan Syukur Ya Allah.. syukur dengan limpahan rezki dan kurniaan Mu.. aku melalui hari2 ku semakin baik.. dan syukur kerana Engkau kurniakan sahabat2 baru...

2 minggu berlalu.. rumah aku sunyi tanpa Adrian... balik kampung Jumaat lalu.. cuti sebulan sudah habis diisi dengan kegawatan dirumah yg agak kelam kabut dgn telatah si kecil... walaupun gitu.. aku suka.. bila si kecil pulang.. terasa rindu pulak... walaupun baru berumur sebulan.. telatahnya cukup menawan hati.. tidak sabar mau membesar.. suka mendengar kami menyanyi.. apa lagi.. aku, mamanya n ati.. berganti2 menyumbangkan lagu hanya untuk mendodoikannya.. hahaha.. lucu sekali..



Jumaat ini pulak.. giliran adik bongsu aku Mimik datang ke rumah.. mau tinggal dgn ku dan mencari kerja... sambil itu mau belajar memandu... aku sedih dengannya.. mengalami kekecewaan perasaan..di tinggalkan kekasih yg selingkuh katanya.. sedih hatiku bila mendengar ceritanya.. tp... bila dia mendengar sedikit nasihat ku dan kata2 semangat yg aku berikan padanya.. syukur dia mau bangkit.. dan belajar memperbaiki dirinya.. mungkin itulah hikmahnya bila di uji dengan dugaan yg disangka maha besar... sedangkan hikmahnya lagi besar dan mungkin itulah nikmat yg tidak terhingga... pastinya setiap kejadian membuatkan kita menjadi tabah...

Beberapa bulan ini.. selain kerja dan kelas piano.. aku sibuk dengan kelab photography.. best... "outing" bersama2 sahabat baru yg tidak kedekut ilmu mau mengajar apa sahaja mengenai dunai 'photoraphy'.. aku semakin tau.. tapi tidak lah semahir mereka.. tapi aku yakin.. aku boleh buat yg terbaik.. kebanyakan daripada ahli kelab ni adalah Cina, kadazan, dusun dan melayu bilangannya amat sedikit.. boleh dihitung dgn jari.. mungkin menjadi ahli kelab photography yg lain.. dan aku berharap agar ramai lagi budak2 melayu yg mahir dalam dunia baru aku ceburi.. daripada melakukan aktiviti yg kurang sihat..

Sabtu yg lalu.. aku buat outing sendiri.. hanya aku, ati adik ku dan lina sahabatku kami merakam potret di Nexus Karambunai.. itu adalah 'outing ' persendirian yg pertama aku buat.. dan hasilnya.. aku rasa seronok sekali.. dan bercadang utk 'outing' yg kedua pulak.. tempat sudah pun dikenal pasti.. tema jugak sudah dipilih... kali ini.. adik bongsu aku ikut sama.. aku harap kali ini apa yg dirancang berjalan dgn lancar.. Ahad pulak ada outing dgn kelab.. di Manukan/Sapi Island.. ntah dapat ka aku ikut sama... ada kelas bahasa Jepun pulak hari tu.. aku terpaksa memilih satu aktiviti yg patut aku lakukan.. hati ku seakan2 memilih aktiviti pulau yg menyeronokan sambil menambah ilmu photography.. tapi.. kelas bahasa Jepun pada hari yg sama.. aduh.. sedihnya... beginilah kehidupan.. sentiasa membuat pilihan utk hidup.. mana yg dirasakan baik.. jalan itu yg akan dipilih.. tapi.. kadangkalanya.. kita tersalah pilih jalan.. dan tidak tau untuk berpatah balik.. dan terpaksa meneruskan walaupun pahit untuk ditelan.. akhirnya.. pengorbanan perlu dilakukan... itulah realiti kehidupan.. ada yg suka dan tidak kurang dukanya..

Bagiku.. setiap perjalanan hidup yg dipilih.. ada hikmahnya.. yang penting.. bagaimana untuk meneruskan hidup tanpa menyusahkan orang lain.. dan biarla aku hidup boleh dijadikan manfaat bagi orang lain..

Kelas piano aku berjalan dgn baik.. dan aku kini boleh bermain piano dgn baik.. boleh membaca note walaupun masih tidak selancar cikgu May.. sekurang-kurangnya aku tau setiap 'dot' hitam dan kosong di dalam buku piano aku.. ada maksud tersendiri.. setiap hari aku praktis.. dan membuatkan aku semakin baik.. 'chop' perkataan good dan gambar itik yg cikgu May 'chop' kan di buku aku.. setiap kali dia mendengar aku bermain membuatkan aku lebih bersemangat.. tidak lama lagi aku beralih ke buku 2... syukurlah.. ini mungkin kerana minat music yg menebal dlm diri aku membuatkan aku cepat belajar.. InsyaAllah.. ada rezki nnt aku bercadang utk membeli gitar.. terasa lama sangat aku tinggalkan ilmu gitar yg aku tau dahulu.. bila teringat balik.. suatu masa dulu.. aku sering mendendangkan lagu classic cromok dan metallica... dengan plaking gitar yg aku rasa syiuk sekali.. apa lagi.. hujung jari aku tersasa kasar dan kadangkala membengkak... akibat kerap bermain gitar .. tapi kini.. ntah aku masi boleh bermain sebaik dulu atau tidak.. dan aku terpaksa belajar balik dan menggali kembali kebolehan yg ada.. ada diantara sahabat2 lelaki aku.. tidak percaya yg aku boleh bermain gitar.. tp.. aku ndak kisah.. sebab bermain gitar untuk diri sendiri jugak memberikan kepuasan yg tiada tandingannya..

Minggu hadapan pulak aku akan ke kuching selama empat hari.. join aktiviti Kafle sahabat baik ku.. teringat kembali sewaktu di UiTM dahulu... hai rindu rasanya.. betulah kata orang.. yang paling dekat dan terasa jauh adalah hari esok.. yang paling jauh dan terasa dekat adalah memori lalu.. tapi.. what ever we do today.. is for tomorrow not for yesterday..



*Semoga setiap apa yg kita lakukan mendapat keredaanNYA... dan semoga setiap jalan yg kita pilih mendapat petunjukNYA.. Amin..

2 comments:

  1. salam...

    Inilah cerita kehidupan...

    ReplyDelete
  2. Wsalam...

    Ya Bayuk.. kehidupan yg kita sendiri corakkan... sebanyak mana warna dipilih terpulang dari diri sendiri.. kalau kuning.. maka kuning la ia.. kalau biru maka birula ia.. kan bagus kalau diwarna warnikan... tidakla bosan.. boleh jadi terasa indah dan penuh dgn kepuasan.. itu la kehidupan..

    semoga kehidupan kita sentiasa indah.. Amin..

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin