29 May 2009

Rahsia Kebahagiaan..

Rahsia kebahagiaan adalah MEMUSATKAN PERHATIAN pada kebaikan dalam diri orang lain.Coz,hidup bagaikan lukisan.Untuk melihat keindahan lukisan yang terbaik sekalipun,lihatlah di bawah sinar yang terang,bukan di tempat yang tertutup.

Rahsia kebahagiaan adalah TIDAK MENGHINDARI KESULITAN .Dengan memanjat bukit,bukan menuruninya,kaki sesorang tumbuh menjadi kuat.Rahsia kebahagiaan adalah melakukan segala sesuatu bagi orang lain.Air yang tak mengalir tidak berkembang.Namun, air yang mengalir dengan bebas selalu segar dan jernih.

Rahsia kebahagiaan adalah BELAJAR DARIPADA ORANG LAIN, dan bukan mencuba mengajari mereka.Semakin kita menunjukkan,seberapa banyak kita tahu,semakin orang lain akan mencuba menemukan kekurangan dalam pengetahuan kita.

Rahsia kebahagiaan adalah KEBAIKAN HATI. Memandang orang lain sebagai anggota keluarga besar kita.Sebab,setiap ciptaan adalah milik kita.Kita semua adalah ciptaan Tuhan yang ESA. Rahsia kebahagiaan juga adalah tertawa bersama orang lain, sebagai SAHABAT dan bukan mentertawakan mereka sebagai HAKIM..

Rahsia kebahagiaan adalah TIDAK SOMBONG.Bila kita menganggap mereka penting,kita akan memiliki sahabat ke manapun kita pergi.Ingatlah bahawa musang yang paling besar akan mengeluarkan bau yang paling menyengat.

Kebahgiaan datang kepada mereka yang MEMBERI CINTANYA SECARA BEBAS, yang tidak meminta orang lain mencintai mereka terlebih dahulu.Bermurah hatilah seperti mentari yang memancarkan sinarnya tanpa terlebih dahulu bertanyakan apakah oranr-orang patut menerima kehangatannya.Kebahagiaan bererti menerima apapun yang datang, dan selalu mengatakan kepada diri sendiri " Aku Bebas Dalam Diriku"

Kebahagiaan bererti MEMBUAT ORANG LAIN BAHAGIA. Padang rumput yang penuh bunga memerlukan pohon-pohon di sekelilingnya,bukan bangunan-bangunan batu yang kaku.Kelilingilah padang hidup kita dengan kebahagiaan.

Kebahagiaan juga berasal dari MENERIMA ORANG LAIN SEBAGAIMANA ADANYA, nyatanya menginginkan mereka bukan sebagimana adanya. Betapa akn membosankan hidup ini jika setiap orang sama.Bukankah taman pun akan tampak janggal bila semua bunganya berwarna unggu?

Rahsia kebahagiaan adalah MENJAGA AGAR HATI KITA TERBUKA BAGI ORANG LAIN, dan bagi pengalaman-pengalaman hidup. Hati laksana pintu sebuah rumah.Cahaya matahari hanya dapat masuk bila mana pintu rumah itu terbuka lebar..

Rahsia kebahagiaan adalah memahami bahawa PERSAHABATAN JAUH LEBIH BERHARGA daripada barang, lebih berharga daripada berpegang pada kebenaran dalam perkara-perkara yang tidak penting.

*RENUNGKAN SETIAP RAHSIA YANG ADA DI DALAMNYA. RASAKAN APA YANG DIKATAKANYA...

No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin