11 August 2010

1 Ramadhan.. puasa oo puasa..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Alhamdulillah syukur.. terima kasih ya Allah.. sedar nda sedar kita bertemu kembali wahai Ramadhan al mubarak.. sedar nda sedar hari ini kita berpuasa pada hari yang pertama.. macam2 perkara di fikiran.. hihihihih yg pastinya otak tengah ligat befikir mo buka puasa apa hari ini.. mo beli di mana pulak.. hihihihihi.. yg pastinya hari ini aku berbuka dgn adik2 aku d laundry.. awal2 lagi aku suda minta boy masak nasi.. jadi aku beli lauk pauk dan minuman jak.. hmmm.. mesti beli juadah berbuka mcm nda pernah mkn setahun ni.. hahahaahahaha.. aku ingat mo cuba berjimat la tahun ni.. masa sahur tadi boy suda warning aku jgn msk sahur telampau byk.. kalau beli juadah berbuka beli ala kadar jak.. kenyang jgk tu.. hmm.. bagus.. bagus.. bagus.. ble aku bejimat jgk kan.. hehehe

dan hari ini seawal jam 3.30 pagi aku suda bangun masak sahur untuk semua yg ada di rumah.. nasib baik semlm aku suda ready2 masak nasi, potong sayur.. bawang segala.. ikan pn aku suda perap dgn kunyit sedikit asam dan kari.. aku ni bknla tau masak sebenarnya.. tapi.. buleh laaa.... hihihihihi

lepas besahur.. crita2 kejap dgn adik2 aku.. dan aku rasakan badan aku mula panas.. sendi2 tulang aku mula sakit.. hmmm.. sah aku demam.. time mandi sebelum p kerja td pagi pn aku mengigil2 kesejukan.. wal hal selama ini sejuk mana pn air tu aku masih tahan berjam2 dlm toilet tu bermain air.. hihihihihi hari ini jak yg rasa mcm lain benar.. aku plan untuk tidak dtg kerja.. tp.. ada kerja yg perlu aku selesaikan.. jadinya aku terpaksa memakai baju tebal dan d selimuti shawl.. sejuk btul aku rasa.. harap2 asthma aku nda kunjung tiba.. hihihi takut2 kalau nda tahan terpaksa berbuka awal utk mkn ubat astma yg paling nda syioookk aku rasa.. alamatnya puasa setengah hari la aku.. syukur aku masih bertahan.. semoga puasa aku hari ini kesampaian hingga kesungkai..

ntah.. knapa hari ini aku rajin sedikit menceritakan hari pertama puasa ni.. kerja masih ada yg blm aku selesaikan.. almaklumlah.. angkat2 kotak yg besar dan menyusun semua stok brg2 sukan yg perlu di sampaikan kepada belia2 yg memerlukan.. kerja berat jgk tu.. hihihihihi patutpun aku mcm mau nda mau jak buat semua tu.. tp kena buat jugak tom.. nghehe..

hari ini aku ingin berkongsi sedikit tentang video pendek yg aku sempat tinguk di FB seorang kawan.. hhmmmm.. mcm tukul besi yg mengetuk kepala aku bila tinguk video tu.. kiranya mcm peringatan jgk la agar jangan terpengaruh dengan godaan iblis dan syaitan.. ini kira bertuah jgk la dpt tinguk cara2 syaitan ni mempengaruhi atau mengoda manusia yg lemah mcm aku ni.. ya Allah.. begitu rupanya kan.. mudah2an dengan lakonan pendek ini menjadikan kita semua sedar dan semoga kita sentiasa di lindungi dari ganguan dan godaan iblis dan syaitan yg dilaknat oleh Allah swt ini.. Amin..

http://www.facebook.com/video/video.php?v=1408044038388&ref=mf#!/video/video.php?v=1408044038388

bah.. click link ni kalau mau tinguk tu video ya.. semoga ada manfaatnya utk kita semua.. amin..

to be continued~ :D

eh lupa.. salam ramadhan untuk semua.. semoga Ramdhan kali ini lebih banyak amalan baik dari bulan2 sebelumnya.. Amin.. :D

"Sahurla kamu kerana dalam sahur itu ada berkat"
(Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)

Abu Huraira RA berkata.. " sebaik-baik makanan sahur bagi org-org muslim adalah kurma" (Hadis Riwayat Ibnu Hibban & Baihaqi)

2 comments:

  1. assalamualaikum kak tom..
    heheh mesti best suasana sahur di rumah kak tom kan..hehe sy tgh meng'imagine nih..hehe kak tom masak utk sahur..wah, bagus tuh..hehe chayok kak tom..yg penting buleh makan..hehe
    Kak tom, take a good care of ur self ya.. jgn tlampau kerja nda ingat diri tu ada asthma..
    Keep up berblog ya.. u inspired me..hehe
    selamat berpuasa...kim slm penghuni rumah kak tom ya.. insyaAllah nanti sy mau bersahur di bambangan apartment..hehe

    ReplyDelete
  2. wslm mate..
    Alhamdulillah.. dpt jgk aku blajar memasak mate.. bkn jak sahur.. bebuka pun.. hihihihi..

    ini tengah rajin ni mate.. klu ada masa te'update' la blog ni.. hihihihi terima kasih ya mate.. ko pn jaga kesihatan.. ada masa try la besahur d ruma pulak.. aku msk spesel utk ko yah.. hihihihi

    miss u.. muaaahhh!!

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin