08 March 2009

Duka di dalam suka.. Ending

Jumaat... Hari terakhir Dboy bersama-sama kami.. tp.. sayangnya.. Dboy sms lina yang dia akan ke Labuan awal pagi bersama Mat.. terbantut la program hari ni... kami ke ofis seperti biasa.. lewat lagi.. hahaha.. Syukur boss faham dgn keadaan ku... di bagi peluang utk aku memulihkan semangat dan mencari kekuatan... dia nda kisah aku kerja lewat.. yg penting kerja aku disiapkan mengikut tempohnya...

tiba di ofis... aku, lina n ati... membuat hal masing2... aku siapkan kerja.. ati dengan youtube pasal makeup dan lina layan lagu dan internet di meja kerja aku... aku siapkan kerja di bilik bos...
seperti biasa bos.. teda.. dan klu ada apa2 aku akan call dan dia akan dtg ke ofis... begitulah rutin kerja kami... kadang2 free.. kadang2 kerja belambak untuk disiapkan hingga ke subuh... kadang2 teda hari cuti... tp.. aku sudah biasa dengan keadaan ini... outsation tidak menentu... hmmm...


sedar nda sedar... jam menunjukkan 3.oo petang... lina masih menunggu Ahseng mengambilnya untuk pulang... kerana ada majlis kawen keluarga katanya... sambil menanti kehadiran Ahseng... Lina dan Ati keluar sekejap mencari makan... pulang ke ofis dengan plastik yg berisi dengan pelbagai jenis roti... kami minum petang... tidak lama kemudian... Ahseng muncul... dan mengajaknya minum dahulu sebelum pulang... lagi pulak kena tunggu Sidar adiknya dari mengambil test komputer JPJ... Lina dan ati kembali kemeja komputer... aku dan Ahseng bercerita panjang... menyambung cerita kisah cintanya... aku jadi pendengar setianya.. kadang aku selitkan kisah ku.. agar dia tau yg dia tidak keseorangan menerima nasib yg sama...

Bila mendengar kisahnya... aku teringat kembali kekecewaan ku.. tp.. dalam masa yg sama aku menjadi lagi tabah dari sebelumnya... hmmm... aku menarik nafas panjang... dalam diam aku juga sedar yg aku tidak keseorangan..

aku sedih melihat Ahseng... dia sedih... kesakitan yg dialaminya.. seperti apa yg aku rasa... dia menceritakan segalanya.. bagaimana dia masih mengambil berat tentang keadaan kekasihnya yg kini bukan lagi miliknya... menjenguknya di rumah tanpa pengetahuannya.. melihat dia keluar dan dipimpin oleh orang lain... sedih tapi redha dengan ketentuan Ilahi... sentiasa menelefon bertanyakan khabar walaupun dia bukan lagi siapa2 di mata perempuan yg masih lagi dinanti dan dicintai... betullah.. tiada siapa yg boleh menafsir bagaimana dan apa cinta itu sebenarnya.. sehinggalah dia merasa sendiri kehebatannya.. mengalami sendiri perasaan di lamun cinta sehinggalah mengetahui kekecewaan kerana cinta... yang pastinya besar sungguh makna cinta bagi mereka yg menghargai dan ikhlas terhadap pasangannya...

Bila Ahseng menceritakan bagai mana dia mengubati kelukaannya.. melupakan kekecewaannya... dia mengumpul kekuatan untuk mengeluarkan apa yg terbuku di hatinya... seperti katanya yg sering terngiang2 di fikiran ku..

"bila aku berkorban segalanya.. mengubatinya di kala dia kecewa.. mengajarnya berjalan dan mengangkatnya untuk terbang... bila dia telah bisa terbang dengan sendirinya... dia tidak membawa aku terbang bersamanya..."

Ya Allah... menusuk di kalbu ku kata2nya.... aku seakan mau menangis.. kerana aku faham maksudnya... tapi aku gagahi dan mengangguk tanda setuju apa yang di katakannya...

Aku cuma mampu berkata... "sabar la Seng... kuatkan semangat... buktikan padanya yg ko lebih baik dari yang lain yg menjadi pilihannya... buktikan yg dia rugi kerana meninggalkan mu... jangan buat perkara yg boleh menjadikan ko lemah di matanya.. dan jangan biarkan dia berkata.. "nasib baik aku tidak memilih mu..'' lantaran melayan kekecewaan mu.. dan ko kelihatan tidak berguna di matanya dan merasa bersyukur kerana meninggalkan mu.. bangun dan buktikan.. dan aku yakin ko boleh lakukannya..."

Sebenarnya kata2 itu.. bukan sahaja untuknya.. tetapi jugak untuk mengingatkan aku.. agar aku lebih kuat dan tabah... InsyaaAllah...

* Ya Allah... aku yakin setiap kejadian ada hikmahnya.. dan aku memohon agar Engkau kuatkan semangat kami.. jangan la Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yg telah Engkau bebankan kepada orang2 yg terdahulu daripada kami.. Wahai Tuhan kami.. janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yg kami tidak terdaya memikulnya.. dan maafkanlah kesalah kami serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat dan hidaya kepada kami... Amin..

No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin