26 July 2009

Mari kita positifkan jiwa kita... :)

Assalamualaikum...

Selalunya kata orang.. orang yang berjaya hatinya bersih.. sejauh mana bersih hatinya hanya Allah yg tahu.. tetapi bagi kita yg mungkin menganggap kurang berjaya tidak semestinya tidak mempunyai hati yang bersih.. ini menunjukkan 'berjaya' yang dimaksudkan adalah orang-orang yang berjaya mengawal perasaannya.. emosinya.. perlakuannya bukan sahaja dihadapan orang lain tetapi tentunya dihadapan Allah SWT.. hati yang bersih adalah hati yang terisi dengan sikap yang baik-baik dan akhlak yang baik... Untuk membersihkan hati, kita perlu sentiasa memaafkan semua orang sebelum kita masuk tidur, lafazkan di dalam hati.

Maafkan semua orang yang menyakiti hati anda seikhlas hati, sehingga rasa kemaafan itu meresap jauh ke dalam sanubari kita. Bila ini berlaku, fikiran-fikiran negatif dan semua tanggapan buruk-buruk akan hilang dengan sendirinya.

Kita ibaratkan ini seperti sebuah bilik gelap yang sebelum ini penuh dengan kekosongan.. kegelapan dan kehitaman dan bila kita memaafkan seseorang.. tiba-tiba akan timbul cahaya dalam bilik tu.. meneranginya dan membuatkannya jadi ceria... bilik itu ibarat hati kita...
Apabila hati bersih, kita akan jadi mudah tersenyum, optimis, bersemangat dan bermotivasi. Ada beberapa lagi kesan daripada memaafkan orang lain, antaranya :

~ Dapat menyucikan hati dari sikap kurang baik
~ Menenangkan fikiran
~ Menyembuhkan tanda-tanda awal penyakit
~ Mencantikkan wajah
~ Menaikkan seri muka
~ Mudah menarik hidayah daripada Allah

Jadi, positifkan jiwa Anda hari ini juga!

No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin