28 July 2009

Minta Izin Dengan Allah Walaupun Melakukan Perkara Tidak Baik

Assalamualaikum..

Bila terbaca satu artikel di blog Fuad Latif.. terkejut besar juga bila terlihat tajuknya.. bila aku amati dan baca kesemunya.. MasyaAllah.. barulah aku tau.. apa pun yg dilakukan mintalah keizinan Allah.. begitu besar kurniaan Allah.. walaupun menyalahkanNYA ketika menghadapi musibah.. Allah tetap baik pada kita.. ada yg mengatakan Allah tidak adil.. mengapa aku dibuat begini... tetapi Allah tetap memberikan apa yg diperlukan oleh hamba-hambanya.. Ya Allah.. sungguh besar maknaMU.. besar sungguh kurniaanMu.. baiknya Engkau Ya Allah.. sedangkan kita.. berfikir yg bukan-bukan pasal DIA.. buruk sangka terhadapNYa.. Ya Allah ampunilah kami... sesungguhnya Engkau maha Pengampun..

Dalam entri fuad latif.. ini yang dia ceritakan.. dan mari kita kongsi apa yg diterangkan oleh beliau..

Allah mempunyai sifat +ve yang saturated. Apa maknanya? Allah MAHA SEMPURNA. Campaklah kepadanya apa jua perkara buruk atau jahat, Allah tetap akan sempurna. Jelasnya begini. Jika kita melakukan kebaikan pada seseorang, sudah pasti orang itu akan suka pada kita. Jika ibu bapa, mereka akan sayang kita. Jika suami atau isteri juga begitu. Pada kawan-kawan pun sama.

Tetapi jika kita mengata, mengutuk, marah, maki, caci dan sebagainya.. orang yang sayang kepada kita akan berubah. Dari suka kepada benci atau sekurang-kurangnya tidak suka.Tetapi Allah tidak begitu. Jika kita tidak mengikut perintahNya, jika kita mempersoalkan apa yang Allah takdirkan dan sebagainya, tidak sedikit pun kurangnya rasa kasih sayang Allah pada kita. Allah tetap memberi rezeki kepada kita. Tetap mengurniakan pelbagai nikmat seperti diizinkan untuk terus bernafas, makan minum dan seumpamanya. Begitu +venya Allah. Jika kita campakkan -ve pada Allah, Allah tetap terus +ve.

Allah adalah Pencipta kita. Segala apa yang ada di langit dan di bumi dan di antaranya adalah milik Allah. Namun pernahkah kita meminta izin pada Allah untuk menggunakan sesuatu milik Allah. Walaupun pada fizikalnya adalah milik kita seperti rumah, kereta malah anak-anak atau isteri. Tetapi pada hakikatnya semua itu milik Allah yang dipinjamkan kepada kita. Pernahkah kita meminta izin untuk meminjam semua itu dari Allah?

Ceritanya begini.
Pernah seorang lelaki mempunyai jiwa super didatangi sahabat yang kuat minum arak. Kawan yang ketagih arak ini langsung tidak ingin berubah. Amat sukar jika sudah ketagih arak. Lelaki jiwa super cuba untuk merubahnya.

“kamu minta izin pada Allah sebelum minum arak”, kata lelaki jiwa super. Sahabatnya terkejut kerana kenapa dia perlu minta izin pada Allah sedangkan dia ingin minum arak. Tetapi akur untuk mencubanya. Sejak hari itu, sahabat itu sentiasa meminta izin pada Allah setiap kali minum arak.

“Ya Allah, aku meminta izin untuk minum arak ini”, lalu sahabat itu meminum arak. Setiap masa apabila minum arak, pasti keizinan dari Allah dimintanya.

Sebulan berlalu. Sahabat berjumpa semula dengan lelaki jiwa super. Sahabatnya bertanya.
“Saya sudah berubah. Tidak lagi minum arak. Alhamdulillah. Saya ingin bertanya. Bagaimana semua ini boleh berlaku? Saya minta izin pada Allah untuk melakukan perkara tidak baik, namun Allah beri pada saya kekuatan dan menghilangkan ketagih saya minum arak”, sahabat ingin tahu.

“Allah itu Maha +ve. Campaklah apa pun perkara sama ada +ve atau -ve pada Allah, namun Allah tetap +ve. Tetap sayangkan hambaNya. Dia tahu perkara yang baik dan niat yang baik dalam diri hambaNya. Kerana itu Dia bukakan hati kamu dan menolong kamu untuk mencapai hajat kamu untuk tidak lagi mahu minum arak”, lelaki jiwa super menjawab.

Untuk permulaan ini, marilah kita minta izin pada Allah untuk lewat mengerjakan solat waktu. Bukankah ini sering kita lakukan? Solat dihujung waktu. Kita minta izin kepada Allah segini…
“Ya Allah ya Tuhanku. Aku mohon nak siapkan kerja ni dulu sebelum solat. Lepas siap kerja ini, aku akan solat. Benarkanlah aku untuk solat lambat ya Allah”
atau
“Ya Allah, aku nak tengok TV dulu ya Allah. Lepas ni baru aku solat. Seronok cerita ni ya Allah. Kalau aku solat, nanti terlepas pula ya Allah”

InshaAllah, lama-kelamaan, jika diamalkan anda pasti akan lihat perubahan yang besar. Allah akan masukkan satu perasaan yang membuatkan kita rasa sentiasa ingin solat tepat pada waktunya. InsyaAllah..

Semoga memiliki jiwa super. Ameen

No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin